Bij Praktijk Calm Kids werken we met een aantal afspraken om behandeltrajecten zo prettig en soepel mogelijk te laten verlopen. Door ondertekening van dit document geeft u aan bekend te zijn met onderstaande afspraken en hiermee in te stemmen.
Toestemming. Bij kinderen onder de 16 jaar moeten alle wettelijke gezagsdragers toestemming geven voor behandeling. Bij aanmelding ontvangt u een toestemmingsformulier per e-mail. Deze kunt u uitprinten en retour sturen per mail (info@calmkids.nl) of persoonlijk afgeven op de praktijk. Pas wanneer alle gezagsdragers toestemming geven voor behandeling kan er een afspraak met uw kind ingepland worden. Indien u als enige ouder het volledige gezag heeft, dan hebben wij hiervan een officiële verklaring nodig. Dit kan een uittreksel uit het gezagsregister zijn of een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) (vraag om vermelding ouderlijk gezag).
Behandelplan en informeren verwijzer. Bij aanvang zal er in samenspraak met u en uw kind een behandelplan worden opgesteld met behandeldoelen en manieren waarop we deze doelen willen gaan bereiken. Wanneer u akkoord bent met het behandelplan, zullen wij (tenzij u bezwaar maakt) dit behandelplan aan de verwijzer terugkoppelen en aangeven dat behandeling is gestart. Bij beëindiging van het traject wordt de verwijzer opnieuw geïnformeerd. Soms wisselen wij tijdens een zorgtraject informatie uit met de verwijzer of andere betrokken. Hiervoor zullen wij altijd vooraf om toestemming vragen.
Omgaan met vertrouwelijke informatie. Wij werken met vertrouwelijke informatie die niet verstrekt mag worden aan derden, tenzij alle gezagsdragers hiervoor toestemming geven. Vanuit onze beroepscode hebben wij een geheimhoudingsplicht. Deze mogen wij alleen in noodsituaties doorbreken, bijvoorbeeld wanneer er iemand in gevaar zou kunnen komen. Voor uitgebreide informatie over hoe Calm Kids met cliëntgegevens omgaat, lees de ‘Privacyverklaring’.
Wederzijds respectvolle samenwerking. Een goede samenwerking is van groot belang om effectieve behandeling te kunnen bieden. Wij zullen er alles aan doen om een positieve behandelrelatie met wederzijds vertrouwen en respect te bewerkstelligen. Wij vragen ook van u als ouder om respectvol met ons om te gaan. Foto’s, filmpjes of geluidsopnames mogen alleen gemaakt worden wanneer alle betrokkenen hier toestemming voor hebben gegeven. Wij tolereren geen discriminatie, agressie, geweld en intimiderend gedrag naar onze medewerkers in welke vorm dan ook. Wanneer dit onverhoopt toch voorkomt, zijn wij genoodzaakt om de behandeling stop te zetten.
Klachten. Als zorgaanbieder doen wij ons uiterste best om kwalitatief hoogwaardige zorg te verlenen. Toch kan het onverhoopt gebeuren dat u niet tevreden bent over de zorg die u krijgt. Waar mensen werken kunnen fouten worden gemaakt en misverstanden ontstaan. We willen u vragen om dit in een vroeg stadium met ons te bespreken. Dat is de snelste en meestal ook de meest effectieve manier om samen tot een oplossing te komen. Wanneer het onverhoopt niet lukt om er samen uit te komen kunt u een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon inschakelen. Zie hiervoor onze ‘Klachtenprocedure’.
Gebruik van psychologische verslagen. Verslagen geven een beschrijving van de persoon, mede in relatie tot de omgeving. Persoon en omgeving kunnen veranderen waardoor verslagen na verloop van tijd niet meer relevant zijn. Verslagen hebben enkel betrekking op gestelde onderzoeks- en hulpvragen en kunnen niet zonder meer dienen voor beantwoording van andere vragen. Onze hulpverlening is gericht op het verbeteren van psychologische klachten van onze cliënten en niet op waarheidsbevinding. Dat maakt de door ons opgestelde documenten ongeschikt als materiaal voor juridische procedures.
Af en toe krijgen wij de vraag om een verklaring af te geven, bijvoorbeeld over het psychologisch functioneren van een cliënt. Er kunnen verschillende redenen zijn voor het opvragen van zo’n verklaring, maar meestal is het doel om daarmee iets aan te tonen vanuit psychologische problematiek. Dit lijkt een gemakkelijke vraag, maar dat is het niet. Vanuit het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) wordt dan ook gesteld dat psychologen geen verklaringen afgeven over cliënten waarin hun psychologisch functioneren wordt beoordeeld voor een juridische procedure of een aanvraag voor een bepaalde voorziening. Lees hier meer informatie: Uitleg verklaring psycholoog NIP.
Vergoeding vanuit gemeente. De kosten voor behandeling kunnen door de gemeente worden vergoed indien wij een contract hebben met de gemeente waar u woont. Om in aanmerking te komen voor jeugdzorg die vergoed wordt, heeft u een verwijzing nodig van een jeugdconsulent, huisarts, kinderarts of ander medisch specialist. Indien u tijdens het behandeltraject verhuist naar een andere gemeente, geef dit dan tijdig aan ons door zodat wij contact kunnen opnemen met uw nieuwe gemeente. Bij een onverwachte verhuizing naar een gemeente waar wij geen contract mee hebben, kan het zijn dat het behandeltraject moet worden gepauzeerd of stopgezet.
Afspraken annuleren of verzetten. Behandelafspraken kunnen verzet of afgezegd worden door te bellen naar 0316-745529. Indien wij de telefoon niet kunnen opnemen, spreek dan een voicemailbericht in. Ook kunt u mailen naar info@calmkids.nl. Gebruik niet enkel het persoonlijke telefoonnummer of e-mailadres van uw behandelaar om afspraken af te zeggen, want niet alle behandelaren werken elke dag. Denk er op tijd aan als een afspraak niet door kan gaan. Afspraken kunnen worden verzet of afgezegd tot uiterlijk 24 uur van te voren. Voor afspraken die te laat worden afgezegd wordt het gereduceerde tarief in rekening gebracht. Dit is €45,- voor behandelafspraken en €95,- voor onderzoeksafspraken die minimaal 2 uur duren. Voor afspraken waarbij u niet op komt dagen wordt het volledige tarief in rekening gebracht. Wanneer uw kind zo oud is dat het zelfstandig naar afspraken kan komen, help hem/haar dan herinneren zodat de afspraak niet vergeten wordt. Dit blijft uw verantwoording. Te laat afgezegde en vergeten afspraken worden niet vergoed door de gemeente of zorgverzekeraar en worden altijd bij u in rekening gebracht.
Behandelafspraken worden zoveel mogelijk op vaste dagen en tijden ingepland. Regelmaat werkt het prettigst voor iedereen. Uiteraard kunnen afspraken bij uitzondering verzet of geannuleerd worden. Wanneer wij merken dat behandelafspraken weliswaar op tijd, maar regelmatig worden afgezegd, gaan wij hierover met u in gesprek. Wij willen onze cliënten graag helpen, maar daarvoor is continuïteit in de afspraken nodig.
Zorgnota. De kosten voor particuliere zorg en voor vergeten of te laat afgezegde afspraken worden aan u in rekening gebracht. Deze zijn vrijgesteld van BTW en worden jaarlijks aangepast op basis van de tariefstelling van de NZa. De kosten voor particuliere behandeling dienen (deels) vooraf te worden voldaan. De zorgnota hiervan ontvangt u naar wens op papier of per e-mail. Voor vergeten of te laat afgezegde afspraken ontvangt u een zorgnota per e-mail met betaallink welke binnen 7 dagen dient te worden voldaan. De kosten voor zorgnota’s dienen binnen 7 dagen te worden voldaan. Indien dit niet gebeurt, ontvangt u een herinnering. Bij een tweede herinnering wordt er €14,50 aan administratiekosten in rekening gebracht. Indien de nota 14 dagen na de tweede herinnering niet is voldaan, wordt deze uit handen gegeven aan een incassobureau. Incassokosten komen voor uw rekening. Conflicten over de betaling kunnen ertoe leiden dat wij als praktijk de behandeling opschorten, dan wel opzeggen.